شنبه ۲ آذر ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: اجلاس همکاری‌های آسیا- پاسیفیک (اپک) با شرکت رهبران 21 کشور در پرو گشایش می‌یابد.

به گزارش ال پاییس، از جمله رهبران شرکت کننده در این اجلاس هوجین تائو رئیس جمهور چین، دیمیتری مدودف رئیس جمهور روسیه و جرج بوش رئیس جمهور آمریکا هستند.

دولت پرو از 14 ماه پیش مراحل آماده سازی برگزاری این اجلاس را انجام داده است.

همانگونه که در جریان گردهم آیی سران آمریکای لاتین، حوزه دریای کارائیب و اتحادیه اروپا در ماه مه سال جاری رخ داد، لیما اکنون و به منظور تسهیل در ورود و امنیت تمامی هیات ‌در آستانه اجلاس کشور‌های آسیا-پاسیفیک (اپک)، به حالت نیمه فلج درآمده است.

به همین منظور بیش از هفتاد خیابان مسدود شده‌اند و دولت پرو علاوه بر روز‌های شنبه و یکشنبه (روز‌های تعطیل رسمی) پنجشنبه و جمعه را هم نیز تعطیل اعلام کرده است تا مردم به خروج از لیما تشویق شوند.

تقریبا تمامی توان شهر لیما(نزدیک به 30 هزار نفر) نیز به منظور تامین امنیت شهر به کار گرفته شده‌اند.

اجلاس آسیا پاسیفیک نیز در مرکز همایش‌ها برگزار می‌شود، این مرکز در محل ستاد مشترک ارتش ساخته شده است.

با توجه به محاسبات دولت لیما، انتظار می‌رود با امضای نزدیک به 100 هزار میلیون دلار قرار داد‌های تجاری در حاشیه این اجلاس، خونی تازه به اقتصاد فلج پرو تزریق شود.

بزرگترین خبر در این زمینه توسط هوجین تائو رئیس جمهور چین که چند روزی سفر خود به پرو را به جلو انداخته بود، اعلام شد. وی در سخنانی از عقد قرار داد دو جانبه چین تجارت آزاد میان چین و پرو خبر داده بود.

خبرگزاری الجزیره اما از سویی دیگر در گزارشی درباره اجلاس آسیا پاسیفیک نوشت:جرج بوش که در آخرین سفر خارجی خود در مقام رئیس جمهور آمریکا به سر می‌برد، روز جمعه 21 نوامبر با هو جین تائو رهبر چین دیدار کرد و در این ملاقات با وی بر سر چگونگی ادامه گفت وگو‌ها با کره جنوبی رایزنی کرد.

بوش در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیون آمریکای پرو اعلام کرد که اجلاس آسیا پاسیفیک با توجه به بحران مالی جهانی بسیار با اهمیت است.

در جریان اجلاس اجلاس آسیا پاسیفیک، انتظار می‌رود تعهدات قبلی که در جریان اجلاس گروه 20 (متشکل از کشور‌های توسعه یافته) به تائید رسیده بود مجددا تائید شود.

بر مبنای این تعهدات گروه 20 متعهد شده بود، به طور همزمان از ابزار‌های تجارت و بودجه دولتی برای مقابله با بحران مالی جهانی استفاده کند.

کد خبر 68980

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز